fredag den 28. september 2012

Bevilling til stomiartikler

Som stomipatient i Danmark får man stomiartikler gratis af det offentlige. Gudskelov for det, for ellers var man da hurtigt blevet ruineret ;-) Jeg har lavet en hurtig beregning og det koster ca. 37.000,- om året for de ting jeg bruger, hvis ikke mere!!!
   Har man en midlertidig stomi, dvs. man har planlagt at få den lagt tilbage indenfor nær fremtid, så er det ens sygehus som udleverer stomiartiklerne til en.
   Hvis man derimod har en blivende stomi (enten fordi man ikke har andre valgmuligheder eller som mig, der vælger at beholde den). så er det ens hjemkommune der betaler regningen og man bestiller selv de ting man skal bruge gennem den leverandør kommunen har samarbejde med, f.eks. Mediq Danmark eller OneMed.  Til det skal bruges en bevilling, som man skal ansøge om. Selve papirarbejdet til denne, blev påbegyndt lige efter operationen, mens jeg stadig var indlagt. Stomisygeplejersken sørgede for at de rigtige papirer blev underskrevet og indsendt til min kommune. På denne ansøgning, skrev hun hvilke produkter jeg brugte på daværende tidspunkt samt hvor mange.  Efterfølgende fik jeg et brev fra kommunen med bevillingen og de sørgede for at indsende kopi af denne til leverandøren. De var dog kommet til at sende denne kopi til mig i stedet for, så det tog lige lidt længere tid end normalt! Bevillingen følger servicelovens § 112 (se nederst) og i min står der, at der gives tilskud til stomiprodukter, men ikke til gazeservietter. Den er underskrevet af en Service koordinator fra kommunen, og det er denne person man skal kontakte hvis man får problemer med bevillingen. Hvis man ønsker stomiartikler fra én bestemt producent som leverandøren ikke handler med, så skal man i følge loven, selv indkøbe de artikler man har brug for og efterfølgende dækkes udgiften svarende til det beløb, som kommunens leverandør ville have taget for ligende artikler. Dette er dog langt fra alle kommuner der tolker korrekt!!! Og mange har desværre store problemer med at få kommunen til at dække. Det er en sag som Copa er meget involveret i.

Min kommune har en aftale med Mediq Danmark og jeg bestiller plader, poser osv. gennem deres hjemmeside. Det er meget nemt. Jeg kan se hvad jeg har bevilling til og hvis jeg bestiller noget nyt, så vurderes der om bevillingen dækker eller jeg selv skal betale. Jeg har f.eks købt stomibetræk og disse har jeg selv betalt. Jeg bor heldigvis i en god kommune, i det jeg også får dækket hudplejemidler, såsom klæbefjerner. Jeg har kun haft problemer én gang, da jeg ikke umiddelbart fik bevilget Dermacol stomikraver, til trods for at jeg allerede havde fået bevilget Eakin ringene. Derfor kontaktede jeg kommunen og fik at vide at det var en fejl fra en ny kollegas side og selvfølgelig fik jeg også dem dækket. Dejligt, for jeg kan godt lide at skifte mellem de to :o)

___________________________________________________
§ 112. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet
  1. i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
  2. i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
  3. er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte leverandører. I forbindelse med kommunalbestyrelsens indgåelse af leverandøraftaler inddrages repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af kravspecifikationerne.
Stk. 3. Ansøgeren kan vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen har indgået en leverandøraftale og ansøgeren ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med, indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør. Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Stk. 4. Ansøgerens ret til at vælge leverandør af hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hvis kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe fra en anden leverandør.

Sevicelovens paragraf 112 i fulde længde. Dog trådte der d. 1 okt. 2010 en præcisering af loven i kraft (407). Den kan man læse om her Copa - hjælpemidler

1 kommentar:

  1. Du er så sej, Maria!
    Er selv lige blevet opereret og har fået ilostomi, så alt dette er nyttig viden!
    Tak for denne blog!

    SvarSlet