torsdag den 21. juni 2012

Det nye SORT...


...er for en gangs skyld sort!

Tænk engang at der er nogen der rent faktisk har tænkt udenfor den "beige-farvede stomipose". Det har i grunden længe undret mig, hvorfor der ikke fandtes poser i flere farver. Det er jo heller ikke os alle sammen der har et lys-beige-bleg-farvet maveskind ligesom mig! Det kunne da også bringe lidt sjov ind i hverdagen, hvis man kunne få en "rainbow edition" hvor der var røde, blå, gule, grønne osv i æsken. Så kunne man vælge farve efter tøj eller humør ;-)

Tilbage til de fine sorte poser, som jeg netop har afprøvet. Det er et svensk firma kaldet Ergonordic som har opfundet poserne. I Danmark kan de købes gennem firmaet Kirstine Hardam. Der findes kun en-delsposer, to lukkede modeller til colostomier i størreserne Mini og Midi og en åben model til ileostomier i Midi størrelsen. Den tømbare model (som jeg har prøvet) bliver lukket med en form for "plastik velcro". Jeg må indrømme at det tog mig lidt tid før jeg lige lurede hvordan de skulle lukkes. Men når man først har fundet ud af det, så virker det faktisk godt. Pladen betår af to slags klæbere, en tykkere rundt om stomien og en tyndere, finere kant yderst. Selve posen beatår af et to-kammer system, som er med til at forhindre at outputtet løber tilbage til stomien og samtidigt befinder kulfiltret sig i det yderste kammer. Derved undgår man, at det blokerer og det kan derfor lukke luften ud og tilbageholde lugt optimalt.

For- og bagside af ileostomiposen

Pladen tæt på
Til daglig bruger jeg to-dels systmet hvor man først sætter pladen fast og derefter posen. Det vil sige, at der hvor man placerer pladen vil posen sidde hele tiden! Som det kan ses på billedet, så havde jeg i min koncentration om at ramme rigtigt, glemt dette. Derfor sidder den skævt!!! Men jeg kunne godt tømme den alligevel, heldigvis. Der er selvfølgelig et "vindue" i posen, så man kan se stomien og ramme hullet, men det er lidt mere besværligt, men noget man sikkert hurtigt vil blive god til.

Fin ser den ud...selvom den er skæv!
Jeg synes poserne er rigtig smarte, især hvis man ikke lige er typen der ligesom mig syer sine egne betræk. Både mænd og kvinder vil kunne matche dem til undertøjet og så er de også pænere at vise frem på stranden. Hvis nogen gerne vil prøve poserne, så er jeg sikker på at de søde folk hos Kirstine Hardam gerne vil sende jer en vareprøve.

Stor tak til Uffe for at introducere mig til poserne og for alle de fine ting der var i pakken :o)

Ergonordic - black edition

Ingen kommentarer:

Send en kommentar