lørdag den 19. november 2011

Output og stomiens udseende

Inden jeg selv fik en stomi, var jeg faktisk ikke rigtig klar over hvordan såden en så ud. Jeg vidste godt det var et stykke tarm, men jeg havde aldrig set en. Når jeg efterfølgende har talt med andre, har jeg lagt mærke til, at rigtig mange ikke aner hvad det er. Én troede jeg havde en slange stukket ind i maven/tarmen. Men der er jo ikke noget at sige til dette, når stomien altid er dækket af en pose!
   Jeg synes personligt ikke den ser så slem ud og heldigvis, er det jo den pæne side af tarmen man kan se. En rask stomi er rød og fugtig og kan godt bløde lidt når man rører den. Hvis man er lidt dehydreret kan den virke mere bleg.
   Den bevæger sig meget pga. peristaltikken, som styres af det autonome nervesystem. Når den bevæger sig meget er det fordi der er output på vej, og så kan man både se og føle hvornår noget kommer ud. Det er faktisk meget underholdende at stå og se på. Når der ikke kommer noget output, kan man tage den i at hænge helt slapt....men hvis man berører den, trækker den sig helt sammen og laver "trutmund". Ved forstoppelse bliver den meget bred og lav. Faktisk så lav, at den flugter med pladen.

   For nyligt opdagede jeg en knop på min stomi. Den gjorde selvfølgelig ikke ondt, men jeg kunne ikke lide den var der. Den forsvandt dog efter noget tid. Forleden blødte den også meget da jeg skiftede plade. Det skal jeg lige høre stomisygeplejersken om næste gang jeg kommer til kontrol. Det er begge gange på undersiden der har været noget. Måske den bliver mast ind i pladen, når jeg laver mavebøjninger? Efter tur hos stomisygeplejersken, har jeg fået at vide at det var et granulom (fint ord for vorte). De kommer pga gnidninger med bandagen og det er ikke altid de går væk af sig selv igen. Jeg fik en lille lapisstift med noget vaseline ligende, som man kan smøre på selve stomien. Dette må ikke komme på huden. Det gør at vorten forsvinder.

Outputtet kan se meget forskelligt ud. Det kan være tyndt som vand, eller tykt som havregrød. Ved forstoppelse, er det nærmest bare uklart vand der kommer ud, samt noget der ligner vådt grus. Det kan være helt homogent, eller også kan man identificere den mad man har spist tidligere. Ligeledes kan det have mange farver. Jeg oplever f.eks. at mælkeprodukter gør det gult og tomatsovs gør det rødt. Indimellem er det grønt, men det har jeg ikke lige luret hvorfor. For det meste er det dog bare brunt. Nogle gange så er det ren skum der kommer ud. Det ser meget sjovt ud, men jeg ved ikke hvorfor den skummer.

1 kommentar:

  1. Jeg oplever at mit kan blive grønt, hvis jeg har spist meget lakrids:-) kan være en forklaring... Tak for en god blog. Fik tippet via facebook... Jeg har selv stomi :-) kig forbi min blog hvis du lyster. Knus maiken

    SvarSlet