lørdag den 13. august 2011

Lækage og hudproblemer

Jeg døjer heldigvis ikke med lækager, idet jeg for det meste har et meget tykt output. Folk med tyndt output, kan opleve store problemer med, at det siver ud under pladen. Især om natten, når de ligger ned. Det må ikke være sjovt, at vågne og både en selv og sengen er fyldt med afføring. Derfor kan det blive nødvendigt at sove på f.eks. et vådligger lagen.
   Man skal huske på, at eftersom afføringen har kropstemperatur, så kan man ikke mærke når den kommer ud på huden. Derfor opdager man det tit først for sent. Jeg prøvede det, den første gang jeg prøvede Dermacol kraven. Jeg skiftede plade og lagde mig ind i sofaen og blev overfaldet af en morfar. Senere vågnede jeg ved, at det sved på huden og så, at der var trængt afføring ud under hele pladen. Afføringen indeholder fordøjelsesenzymer og det er disse der ætser huden og kan efterlad røde mærker. Grunden var, at jeg ikke havde forkortet stomikraven og sikkert ikke havde fået trykket den godt nok fast. Nu klipper jeg lidt af kraven, så stomien altid er længere end kraven.
   De største hudproblemer havde jeg i begyndelsen, inden jeg fik de ekstra hjælpemidler. Stomien var ikke cirkelrund og det var derfor meget besværligt at klippe en plade og sætte den, således at jeg ikke kunne se den bare hud. Der gik mange plader til spild på den konto. Derfor blev min hud udsat for afføring og resultatet ses på billedet.

Det gjorde selvfølgelig ondt, mest når der blev rykket i pladen. Derfor havde posen siddende uden på bukserne, så der ikke var noget der klemte på pladen. Stomisygeplejersken var på tidspunkt på ferie, så jeg forsøgte at gøre noget ved det selv og købte noget modellervoks i stænger fra Coloplast. De sættes rundt om stomien for at tætne. Det hjalp, men var noget bøvlet at stå med. Stomisygeplejersken gav mig nogle Eakin ringe og det var meget bedre. De gjorde at huden ikke længere var blottet og så var de nemmere at påføre. Jeg fik også en lille flaske med methylrosanilin, som er et svampehæmmende middel. Det smøres på huden hvor den er rød og det hjælper til med at huden heler hurtigere. Nu er jeg gået over til Dermacol stomikraven, som virker rigtig godt på mig. Jeg har dog stadig en rød kant helt inde ved stomien, som ikke vil gå væk, men det gør heldigvis ikke ondt!
   Flere stomiproducenter laver såkaldte hudbeskyttelsesfilm enten som spray eller vådservietter. Jeg bruger det kun til, at fjerne klæberester med. Huden under pladen ændrer udseende og bliver mere blank. Jeg synes også min hud er tør indimellem, især i kanterne. Det kan godt give lidt kløe og derfor smører jeg huden med en Aloe Vera gelé, hver gang jeg skifter plade.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar