søndag den 4. maj 2014

Sygemelding og §56 aftale

Sygemeldning
Da jeg blev opereret d. 10 maj var jeg allerede sygemeldt, så den fik jeg forlænget til Juni måned med. Nu om dage er det en såkaldt mulighedserklæring som ens læge skal udfylde i samarbejde med én selv, hvori man beskriver hvilke arbejdsopgaver man selv og lægen mener, at man kan varetage. Min læge skrev bare hen over det hele, at jeg skulle fuldtids-sygemeldes og det var jeg enig i. Det tager sin tid at komme til hægterne oven på sådan en omgang!
   Den 5 Juli begyndte jeg at arbejde deltid, dvs at jeg indberettede de timer jeg arbejdede og mit arbejde fik sygedagpengerefusion for resten. Jeg fik nu lavet en ny mulighedserklæring hvori der stod at jeg kun kunne arbejde ca. 20 timer om ugen. Jeg aftalte selv med min chef hvilke arbejdsopgaver jeg skulle lave. I begyndelsen arbejdede jeg 4 timer hver dag, men efter noget tid, arbejdede jeg i stedet for 4 fulde dage og var så "syg" 1 dag om ugen. På den måde kunne jeg langsomt vænne mig til at arbejde en hel dag.

Opfølgningsplan
Når man er langtidssygemeldt, skal man til samtale hos kommunen i jobcenteret. De skal, sammen med den sygemeldte lægge en plan for, hvornår, hvordan og man i det hele taget er i stand til at vende tilbage til arbejdsmarkedet. Der bliver udfyldt en "opfølgningsplan", hvori følgende beskrives; arbejdsmarkedsperspektiv, kvalifikationer, helbred, økonomi, mål og en samlet vurdering. Udfra dette placeres man i en kategori. Jeg blev kategoriseret som "Match 1", da de vurderede at jeg ville genoptage mit arbejde på fuldtid. Selve samtalen gik stille og roligt. Jeg havde frygtet at jeg skulle sidde og forsvare mig selv, men der var kun fuld forståelse og ingen problemer :-)
  

Fastholdelseskonsulent og §56
Kommunen henviste mig til en såkaldt fastholdelseskonsulent. Man får, via anden aktør, en konsulent tilknyttet hvis opgave er, at hjælpe én med at genoptage sit arbejde. Konsulenten kan vejlede om ergonomi, arbejdstider og arbejdsfunktioner, ikke kun til os, men ikke mindst ude på ens arbejdsplads. Det kan være, at man skal have en ny stol, for at kunne klare sit arbejde og her kan konsulenten kontake arbejdspladsen og forklare behovet. Dette fik jeg ikke brug for, men til gengæld hjalp hun mig med at udfylde en ansøgning om sygedagpenge refusion i henhold til §56. Dette er en aftale der indgåes mellem arbejdsgiver og lønmodtager, såfremt følgende er opfyldt:

-Når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse.
-Fraværet på grund af lidelsen skal skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år. I tvivlstilfælde kan det faktiske hidtidige fravær på grund af lidelsen tillægges betydning i vurderingen.
-Aftalen kan godkendes for 2 år ad gangen og omfatter kun fravær på grund af lidelsen.
-Aftalen kan ikke fornyes, når lønmodtagerens fravær på grund af lidelsen i det seneste år ikke har medført 10 fraværsdage, medmindre der ved aftalens udløb er sket væsentlige ændringer i lønmodtagerens arbejdsmæssige eller helbredsmæssige forhold.

Hvis ovenstående er opfyldt og aftalen indgås, vil arbejsgiveren få refunderet den løn de giver en under sygdom (kun sygdom omfattet af aftalen). Det betyder i parksis, at jeg informerer min arbejsgiver når jeg har haft fravær pga. sygdom, om det er noget der er dækket af aftalen eller ej. Derefter indberetter de til kommunen hvilke dage jeg har været syg og får refusion. Jeg får derefter et underretningsbrev derom, hvor jeg skal kontrollere om de indberettede oplysninger er korrekte. Der står hvilke dage der er søgt refusion for og om man har genoptaget arbejdet på fuldtid igen osv. Hvis oplysningerne ikke passer (det har jeg desværre oplevet tit), så skal man kontakte kommunen og få det rettet!
   Eftersom jeg lige akkurat  havde mere end 10 fraværsdage på 1 år, så har jeg fået min aftale fornyet. Den gælder atter for en periode på 2 år. Man skal dog huske, at hvis man skifter arbejde, skal der indgås en ny aftale. Den følger ikke automatisk med. Det er også os selv der skal sørge for at forny aftalen, man får ikke besked fra hverken kommune eller arbejdsgiver. Jeg synes den er rar at have, da man kan være syg med lidt bedre samvittighed!


Læs mere om paragraf 56 på Sundhed.dk
Find blanketten her

Tilbage på jobbet!
   Jeg var deltids sygemeldt i ca. to måneder, så holdte jeg to ugers ferie og startede derefter op på fuldtid. Det er helt sikkert meget forskelligt fra person til person, hvor lang tid der går før man er tilbage på sit job. Det kommer jo både an på hvor syg man var ved operationen og om man efterfølgende er så uheldig at få komplikationer. Noget andet der også spiller ind er en mentale indstilling til det man har været igennem. Folk reagerer ikke ens og mens nogle ser det som en sejr hurtigt at komme "tilbage" til den tilværelse de havde før, så bliver andre nok så psykisk påvirket, at de måske er længere tid om at lære at håndtere stomien, dens pleje og hverdagen i det hele taget.
   Personligt var jeg meget hurtig til at acceptere min nye tilværelse som stomist, men jeg havde faktisk lidt svært med den kontrast der opstod. I næsten et halvt år drejede mit liv sig om ganske få ting. For at være helt præcis, så drejede det sig kun om tre ting; hvad der kom ind i mig, hvad der blev på mig og ikke mindst hvad der kom ud igen! I store træk handlede det jo meget om basale ting såsom at spise, tage på i vægt og derudover skulle jeg også passe på mig selv og få det godt igen. Man er på en måde "fredet" i den periode og man skal bare komme til hægterne igen. Alle synes jeg klarede det så flot og var stolte af mig og jeg fik en masse omsorg, hvilket var fantastisk dejligt.
   Men lige så snart man ikke er sygemeldt mere, så er man tilbage i det stressfyldte arbejdsliv, hvor der stilles en masse krav. Jeg husker tydeligt hvordan jeg en dag ude på arbejdet stod inde på toilettet og kiggede mig i spejlet og tænkte at det hele virkede så ligegyldigt. Ikke at jeg ikke har et meningsfuldt job, men mere det om, man nu også lige gjorde tingene på den "rigtige" måde og kunne huske det hele. Det var for mig en stor kontrast, hvilket det tog noget tid at komme mig over!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar