lørdag den 28. maj 2011

Så er det vist på tide at sætte en ny plade på ;)

Stomipladen skal skiftes ind imellem, men det er individuelt hvor ofte det er nødvendigt. Det afgørende er; hvor længe den klæber godt nok til huden så den ikke går løs og om den går i opløsning omkring stomien, så afføringen kommer i kontakt med huden. I starten skiftede jeg hver 3 dag, men da jeg begyndte at arbejde igen, kunne jeg ikke lige overskue at tælle dage og begyndte i stedet at skifte 2 gange om ugen (tirsdag aften og lørdag morgen) så er chancen større for at jeg husker det!
   På billedet ses de remedier jeg bruger i filmen. Nu gør jeg det lidt anderledes, idet jeg bruger nogle nye ting i takt med at jeg har prøvet noget nyt og smartere.  
1: Taske med udstyr i    
2: Plasticpose til affald    
3: Ny stomipose    
4: Nobatop gazeservietter    
5: Spejl    
6: Methylrosanilin    
7: Lampe    
8: Stomiplade, er klippet    
9: 2 vatpinde    
10: Eakin ring




Som billedet viser så lægger jeg altid tingene frem så alt er indenfor rækkevidde. Jeg købte spejlet da det især var godt i starten, til at se om posen var sat rigtigt fast og til at se under stomien.
- Først tager jeg den gamle pose af og derefter pladen. Her bruger jeg bare en våd gazeserviet, som jeg fører ind under pladen, samtidig med at jeg presser den mod huden. Huden har ikke godt af at man river pladen af og selv på den viste måde bliver min hud rød. Jeg er derfor begyndt at bruge en klæbe-fjerner spray fra Coloplast. Med den opløses limen og pladen falder nærmest af ad sig selv. Når pladen er fjernet, er det vigtigt lige at vende den om og se hvor meget den er gået i opløsning og om der er kommet afføring ind under. Hvis den er gået meget i opløsning, så skal man nok skifte den noget oftere og hvis der er afføring, er en form for tætningsring en god løsning.
- Herefter vaskes huden med vand og evt noget der kan fjerne klæberesterne. Sidstnævnte er ikke nødvendigt, men det er nu rart at føle sig helt ren indimellem ;) Hvis huden omkring stomien er rød, dypper jeg en vatpind i methylrosanilin, hvilken jeg har fået af stomisygeplejersken. Det er godt til at hele huden. Jeg bruger make-up vatpinde da de har en spids ende som kan komme helt tæt på stomien.
-Nu klipper jeg mine plader på forhånd, da min stomi har fået sin endelige størrelse. De første par måneder er det en god idé at måle den med en skydelære, da hævelsen fortager sig og den bliver mindre.
- Eakin ringen varmes mellem hænderne, strækkes lidt og kommes omkring stomien. Det virker meget godt, men er noget værre klisterstads og kan være svært at få til at slutte tæt om stomien. Jeg er derfor gået over til at bruge stomikraver fra Dermacol.
- Når ringen sidder godt, sættes pladen på. Pladen jeg benytter er oval, så jeg kan sætte den både lige på og på skråt (så er der da lidt hud der kan få lidt luft indimellem). Jeg klipper gerne lidt af den ved navlen. Pladen trykkes nu godt på plads med en vatpind rundt om stomien indenfor ringen.
- Tilsidst sættes den nye pose på. Det kræver lidt tilvænning at få teknikken. Når den er fundet er det nemt nok, men i starten bøvlede jeg noget med det. Drej posen og hvis den ikke falder af, så sidder den nok rigtigt (kontrollerede med spejl i starten). Eventuel luft i posen trykkes ud og den lukkes.
Som man kan se på videoen, behøver det ikke tage mere end 5 minutter.

På mit badeværelse (som ikke er ret stort) har jeg en skuffe med de ting jeg bruger til daglig. Min mor var faktisk så smart, at hun gik hjem og ryddede en skuffe hjemme hos mig, så jeg havde et sted at putte tingene ned i med det samme jeg kom hjem fra hospitalet. I skuffen er der plastikposer, stomiposer i tre størrelser, gazeservietter, nogle få urostomiposer, spejl og noget hospitalsplaster (bruger jeg nogle gange til at holde på posen hvis jeg folder den når jeg går i bad).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar